Hoe kun je reageren op posts als je bedrijfspagina op LinkedIn?

Hoe kun je reageren op posts als je bedrijfspagina op LinkedIn?

Reageren op posts als je bedrijfspagina is niet zo eenvoudig als op Facebook of Instagram, maar het kan wel.

Deelacties op je bedrijfspagina

Wanneer iemand een post van je bedrijfspagina deelt, dan kan je dit zien op de pagina met activiteiten.

Klik je dan op zo’n melding, dan toont LinkedIn je de gedeelde post. Deze kan jij nu gaan leuk vinden als je bedrijfspagina.

Hashtags volgen

We schreven eerder al hoe je hashtags kan zoeken en ze als jezelf (privépersoon) hashtags volgen op LinkedIn.

Je kan als bedrijfspagina 3 hashtags instellen die je wil volgen. Aan de rechterkan op je bedrijfspagina vind je het onderdeel ‘Community hashtags’. Wanneer je dan op dat potloodicoontje ernaast klikt, kan je de hashtags die je wil volgen, instellen.

Reageren op posts via hashtags

Eens je je hashtags hebt ingesteld, kan je nu gaan zoeken wat er hierover verschijnt. Denk wel even na over je keuze, want je kan er maar 3 instellen. Gelukkig kan je die wel geregeld wijzigen…

Reageren op posts met één van je gevolgde hashtags

Wanneer je terug op je bedrijfspagina bent, klik je nu rechts bij ‘Community hashtags’ op degene die je wilt bekijken.

Zodra je de lijst hebt, kan je nu reageren met een like of een comment. Dit zal nu met je bedrijfspagina zijn.

Reageren op posts via hashtags LI

Vond je deze tips leuk? Blijf op de hoogte van nieuwe blogposts door je in te schrijven op onze Be Digi Nieuwssprokkels.

Hashtags op Facebook

Hashtags op Facebook

Heeft het gebruik van hashtags op Facebook zin?

Verschillende bronnen geven aan dat hashtags ook op Facebook zinvol ingezet kunnen worden. Hoe, welke en hoeveel lees je verder in deze post.

Hashtag ?

Ter herinnering: een hashtag bestaat een woord of zin, volledig aan elkaar geschreven en voorafgegaan door een hekje #. Dit wordt dan een klikbare link waar je ook op kan zoeken, bvb #bedigibe (hint: je vindt deze terug op verschillende social media). Wil je het leesbaar houden, dan kun je zelf wel hoofd- en kleine letters gebruiken.

Welke hashtags gebruiken?

Een hashtag kan dus een woord zijn, zoals je bedrijfsnaam of een specifiek product of een hele zin.. Hou je hashtags kort en relevant, dat nodigt uit om ze veelvuldig te gebruiken.

Idealiter is je hashtag helemaal uniek, anderzijds is het wel de bedoeling dat men hem terugvindt… zorg dat je hashtag wel voldoende specifiek is zodat jouw posts niet verloren gaan in miljoenen posts met dit onderwerp.

Zoek je hashtags op Facebook

Wil je een bepaalde hashtag gebruiken, zoek dan eerst eens op Facebook zelf of de inhoud die je erbij vindt ook de inhoud is die bij jou en je bedrijf past.

Bij die zoektocht, zal Facebook je trouwens ook andere hashtags voorstellen die met jouw gekozen hashtag te maken hebben, zodat je dus synoniemen en alternatieven kan kiezen.

Er zijn ook specifieke tools die je kunnen helpen om dit te doen zoals

Hootsuite, een tool die wij gebruiken om voor onze klanten social media posts in te plannen. Je kan hierin perfect een paar hashtags volgen…

Hashtagify.me is er ook eentje, deze richt zich wel meer op Twitter en Instagram.

Tenslotte loont het voor een specifieke activiteit of event een hashtag te gaan gebruiken. En al helemaal als je je volgers aanspoort om diezelfde hashtags toe te voegen in hun posts.

Hoeveel hashtags in een post?

Een onderzoek bij een tiental experten leert ons dat je best maar 1 of 2 hashtags gebruikt in je Facebookposts. Zodra je er meer dan 3 gaat gebruiken, dalen de interacties drastisch.

Hoe gebruiken?

Je kan hashtags tussenvoegen in je tekst, alleen wordt hij dan vaak moeilijk leesbaar. Als je er maar 2 of 3 gebruikt, kan dit nog net. Zelf plaatsen we ze meestal onderaan een post. Zo storen ze het minst.

PS Zin om te lezen hoe hashtags werken op LinkedIn? En hoe je ook met je bedrijfspagina hashtags kan volgen en dus reageren als je pagina.

93,5 dagen online per jaar…

Wij houden wel van wat statistieken. En al helemaal in deze tijden van ‘digitale detox’ waarin online een te bestrijden ziekte lijkt geworden.

We are social en Hootsuite stelden een lijvig document op met gegevens over het internet- en social media gebruik wereldwijd en in specifieke landen. Wij gingen alvast grasduinen in de bijna 500 slides.

Je vindt meer in hun uitgebreide rapporten Digital 2020: Global Digital Yearbook en Global Digital Overview.

Ook versies van de voorbije 9 jaren kan je nog nalezen.

Wie is er online?

Online aanwezigheid: Internet en social media gebruik in België, jan 2020

Meer dan 4,5 miljard internetgebruikers zijn er ondertussen wereldwijd. En 3,8 miljard op social media.
Cijfers die kunnen tellen.
In ons land zijn we met 7,5 miljoen social media gebruikers.

De gemiddelde internetgebruiker in België spendeert 5 uur en 9 minuten online elke dag. Dit betekent meer dan 93 dagen online per internetgebruiker per jaar. Cijfers die toch tot nadenken stemmen.

In Europa zijn mannen en vrouwen ongeveer evenveel aanwezig op social media, uiteraard is dat wereldwijd wel wat anders…

Social media platformen

’s Werelds meest gebruikte social media platform blijft Facebook (2,5 miljard maandelijks), op de voet gevolgd door YouTube en WhatsApp.

Pinterest staat heel wat lager op het lijstje maar is aan een opmars bezig. Dit platform bereikt veel meer vrouwen dan mannen, om in het oog te houden dus als daar jouw doelpubliek zit.

Online: meest gebruikte social media platformen wereldwijd.

Facebook

In België kun je 66% van de bevolking ouder dan 13 jaar bereiken via advertenties op Facebook, zoals je hieronder kan zien is dat wereldwijd 32%.

Jonge mensen tussen 18 en 34 zijn behoorlijk goed vertegenwoordigd…

In België schrijft een typische gebruiker (mediaan) 8 reacties per maand (in de Filipijnen 12).

Wat wel grappig is, is dat een artikel uit 2018 dat ik recent las, aangaf dat marketeers zelf, veel meer online leven en dus de online markt overschatten.

Volg je tijd met Toggl

Volg je tijd met Toggl

Ik zocht het even op op onze blog Bijengezoem blijkbaar volgen we al meer dan vier jaar onze tijd met Toggl.

Wij gebruiken de gratis versie, de Starter versie kost 9€ per maand. Voor meer informatie hierover raadpleeg je best hun website.

De gratis versie is voldoende om je tijd bij te houden op een eenvoudige manier. Je kan makkelijk klanten en projecten aanmaken en je kan ook een team aanmaken. Zo’n team bestaat in deze Toggl versie uit maximum 5 personen. In de betalende versie is het aantal teamleden onbeperkt.

Je start een taak op door een druk op rode knop rechts, je geeft een omschrijving in en je kiest dan een project (en zo meteen ook je klant als je die verbonden had).

Er zijn zeer eenvoudige rapporten die je in pdf kan bewaren, bijvoorbeeld een maandoverzicht per klant met daarin de definities van je belangrijkste tijdsblokken per teamlid.

De app op de smartphone is ook behoorlijk handig en als je vaak dezelfde taken doet, start je die met 1 klik terug op en meet je zo je tijd.

In een betalende versie kan je dan factureerbare of ‘billable’ hours aanduiden en dus meer detail bijhouden.

Toggl (gratis) timetracking tool

Deze tool zorgt dat onze facturatie op het einde van de maand heel vlot verloopt. En we hebben meteen een overzicht van waar we onze tijd aan besteed hebben.

En eerlijk gezegd, ook als werknemer gebruikte ik deze tool. Ik werkte aan meerdere projecten tegelijk en op het einde van de maand moest ik kunnen aangeven hoeveel uur ik aan welk project gewerkt had en mijn uren dus correct toewijzen op mijn timesheet. Toggl heeft me toen het leven heel wat makkelijker gemaakt.

Op # hashtag zoektocht in LinkedIn

Onlangs schreven we op onze social media dat LinkedIn nu ook gebruik maakt van hashtags.
Leuk om te weten… hoe kan jij nu hashtags volgen en terugvinden om ze ook zelf te gaan gebruiken? Waar begint je hashtag zoektocht?

Recente hashtags

Wanneer je recent een hasthag opgezocht hebt, plaatst LinkedIn deze links op je startpagina van je persoonlijk profiel.

Het opzoeken zelf, doe je bovenaan in het zoekveld door expliciet het hekje in te typen gevolgd door jouw zoekwoord: #BeDigiBe om ons te zoeken (en te volgen) bijvoorbeeld.

Hashtags volgen

Waarom zou je een hashtag volgen ?

Door hashtags te volgen, krijg je automatisch posts te zien waarin deze werden gebruikt.

Als je een populaire hashtag gevonden hebt, zie je meteen hoeveel volgers die heeft en kan je die uiteraard ook volgen. Dan komt die links onder in je profiel bij de ‘followed hashtags’ te staan. LinkedIn geeft je ook hints door andere gerelateerde begrippen te tonen.

Voor je eigen posts is het belangrijk om goeie hashtags in de juiste taal te kiezen. Volgens mij kies je er best met een behoorlijk aantal volgers, maar ook weer niet de grote massa, want dan wordt het des te moeilijker om er bovenuit te steken zodat je opgemerkt wordt.

Is je bedrijfsactiviteit eerder lokaal, dan loont het de moeite om ook je hashtags daar op af te stemmen en Nederlands te gebruiken ipv standaard op Engels over te schakelen.

Rechtsboven naast een hashtag kan je klikken op de drie puntjes en kan je meer hashtags ontdekken of ze beheren.

Het lijstje met te ontdekken hashtags is overzichtelijk en je weet meteen welke woorden veel volgers hebben. De link tussen alle getoonde hashtags is mij echter niet meteen duidelijk 🙂

Bovenstaand lijstje bekom je ook door linksonderaan je startpagina onder de followed tags op ‘Discover more’ te klikken.
En wanneer je in het zoekveld een term intikt, geeft LinkedIn je uiteraard ook nog suggesties…

LinkedIn hashtag search

Welke hashtags gaan wij proberen?

#linkedintips 6335 volgers
#socialmediatips 243 volgers
#socialmediamanagement 481 volgers
#socialmediacoaching heeft 2 volgers, dus dat zal nog niet direct iets opleveren… anderzijds biedt dit dus wel potentieel als wij het consistent gaan gebruiken.

Vertel ons, onder welke hashtags zou jij ons bij de zoekresultaten verwachten? En hoe kunnen we jou vinden?

Kies jij voor originele eigen hashtags en/of surf je mee op een grote golf?

PS Hashtags zoeken, kan verslavend zijn…

PS2 Het is niet omdat niemand een specifieke hashtag volgt, dat die nog niet gebruikt wordt…

PS3 Hoe gebruik je nu best zelf hashtags in een LinkedIn post? Dat is voer voor een volgende blogpost.

Podcasts voor en door ondernemers

Podcasts voor en door ondernemers

Omdat onze posts over de podcasts die we interessant vinden wel gesmaakt worden op sociale media, zullen we hier een overzicht bij houden van podcasts die we volgen.
Zo geven we jullie ook wat inspiratie.

Blijkbaar hebben we het vooral voor podcasts voor en door ondernemers…

Nederlands

Durvers & Doeners van Mathieu Lanssens, behoorlijk lange interviews met Belgische ondernemers (>45min).

Werk & Leven van Kelly Deriemaeker en Anouck Meier

Nerdland Maandoverzicht van Peter Van de Veire, maandelijks met meerdere presentatoren een overzicht van wetenschap en techniek.

Engels

Online Marketing Made Easy van Amy Porterfield

Marie tv and podcast van Marie Forleo. De podcast is eigenlijk een audioversie van haar show op haar website. Hierdoor mis je wel het beeldmateriaal.

The Tim Ferriss show, featuring Tim Ferriss van het boek ‘de 4 uren werkweek’.

I Heart Radio

Before Breakfast van Laura Vanderkam. Elke ochtend in de week korte (5 à 10 min) afleveringen met praktische tips rond Time Management.

Business Unusual van Barbara Corcoran. Deze dame die het niet zo goed deed op school, heeft zich in haar bedrijf omringd met mensen die net goed zijn in wat zij niet is. Zeer creatieve benaderingen en ideeën.

Frans

Chronique économique van Classic 21. Omdat we bijna geen tv kijken en ook eens een andere insteek willen horen. Het is soms jammer dat je hoort dat er een bus in een ravijn gevallen is in Timboektoe, maar niet weet wat er in ons land gaande is…

Deze lijst zullen we regelmatig komen bijwerken, zodat je voldoende inspiratie krijgt 🙂

Ondertussen uitgeschreven op:

Going through it van Mailchimp

Aarzel niet om ons nog suggesties te geven in de reacties! Wij gaan graag op ontdekking.

P.S. Om niets te missen, kan je je ook inschrijven op onze Digitale Nieuwssprokkels, die ongeveer één keer per maand verschijnen.

Hoe Hubspot FB publicaties aanpakt voor meer resultaat

Hoe Hubspot FB publicaties aanpakt voor meer resultaat

Na de recente wijzigingen van het Facebook algoritme bleken ze bij Hubspot, een tool voor inbound marketing, in Zuid-Amerika soms amper 1 % van hun fans te bereiken, tenzij ze adverteerden.
Nu lees je dat dit ook bij ons vaak het geval is.

Zelf moet ik eerlijk gezegd toegeven dat we dit nog niet meemaken, misschien omdat onze klanten geen half miljoen volgers hebben…
Het aantal weergaven van posts ligt gelukkig heel wat hoger en het engagement vaak ook.

Zo had een nieuwe klant op LinkedIn met 60 volgers toch 150 weergaven van een bericht op zijn pagina, dus een goed bereik t.o.v. het aantal volgers. De betrokkenheid op LinkedIn ligt wel merkelijk lager dan op Facebook, er wordt niet zo snel geliked en gereageerd.

Op Facebook zien we voor een klant met een 1000tal volgers tussen 3 à 5 % betrokkenheid.

De beste manier om veel weergaven te bekomen, is interactie van en met je lezers. Doordat mensen reageren en posts delen, wordt je bericht veel meer getoond.

Dus stel vragen en porbeer jouw lezers ook vragen aan jou te laten stellen.

Hoe pakte Hubspot FB publicaties aan ?

  1. Ze beschouwden Facebook meer als een publicatieplatform ipv een middel om verkeer naar hun website te genereren.
  2. Engagement, engagement …
  3. Ze stopten met het boosten van posts op Facebook om zich te richten op organische groei en dan ook te meten welke posts er nu wel en niet werkten.
  4. Ze gingen hun succes anders meten. Zo kijken ze nu naar het gemiddeld bereik van hun posts ipv te focussen op het aantal likes.
  5. Planning! Ze begonnen hun posts op social media goed in te plannen (dat doen wij dus ook, zodat we een goeie afwisseling in soorten posts voorzien).
  6. Niets blijft eeuwig duren. Bedenk op tijd nieuwe soorten inhoud. (Dit doen wij heel graag, met jou hierover meedenken …)

Resultaat

Wat hebben zij bereikt ? Wel, op 5 maanden groeide het organisch bereik van hun posts met 185%.

Meer lezen ? Check dan het originele artikel.

P.S. Wil je geen enkele post van ons missen en maandelijks nieuws van ons ontvangen ? Schrijf je dan in voor onze Be Digi Nieuwssprokkels


Mailchimp audience

Mailchimp audience

Ja, je leest het goed, Mailchimp gebruikt vanaf nu een nieuw begrip voor je lijst met contacten.

Het komt erop neer dat ze je nog meer inzicht willen geven in het gedrag van je abonnees. Vanaf nu is het menu-item ‘list’ vervangen door ‘audience’.

Je krijgt onderstaande specifieke boodschap te zien wanneer je nu opnieuw Mailchimp opent.

Het wordt even wennen. Zo kan je linksboven uit de afrollijst ‘Current audience’ je ‘publiek’ kiezen dat je wilt bekijken. En rechts zit er dan een knop ‘View Contacts’ om je abonnees op te lijsten. De knop ‘Manage Audience’ geeft je dan weer toegang tot je ‘Sign up forms’ en je ‘Settings’. Je ziet in één oogopslag hoeveel nieuwe contacten er deze maand bijkwamen en uit welke locatie. Al heb ik daar wel enige twijfels bij.

MC Audience dashboard

Net eronder toont Mailchimp hoe je recente abonnees op je lijst terechtgekomen zijn. Bij ons is dat via een inschrijvingsformulier op de website.

Helemaal onderaan maakt Mailchimp nu een onderverdeling van je abonnees volgens hun frequentie van openen van je nieuwsbrieven. Je kan met de pijlen aan de rechterkant meteen een nieuwe campagne maken voor één van die specifieke segmenten.

Je zou degenen die zelden je mails openen, kunnen vragen of ze je mails nog wel willen ontvangen. Zo laat je zien dat je je lijst actief beheert om jouw ideale klant te bereiken.

Ook op de webpagina ‘Campaigns’ met uw nieuwsbrieven zelf heeft deze wijziging invloed. Op deze pagina zie je nu enkel nog de verstuurde campagnes van de actieve audience, degene die bovenaan vertoond wordt en die je ook weer kan kiezen mbv een dropdown menu.

Dat vind ik eerlijk gezegd wel een hele verbetering, nu staan nieuwsbrieven van verschillende lijsten tenminste niet meer door elkaar.

Nog meer lezen ? Hier vind je nog uitleg van Mailchimp zelf.

Ben jij trouwens al geabonneerd op onze Digitale Nieuwssprokkels?

Resubscribe

Resubscribe

Iemand opnieuw inschrijven op je lijst, hoe doe je dat ?

Deze week kreeg ik de vraag hoe je een abonnee van een nieuwsbrief er terug op kan inschrijven. Bij deze klant waren er ineens abonnees uitgeschreven en wouden die personen zelf de nieuwsbrief echt nog wel ontvangen.

Een eerste manier om iemand zelf terug op je nieuwsbrief te plaatsen, is de optie ‘Resubscribe’ in Mailchimp zelf.

In je lijst met contacten zoek je dan de persoon op die je opnieuw wil inschrijven. Vervolgens klik je net boven de namen van de abonnees op ‘Actions’ en daar vind je de optie ‘Resubscribe’

Mailchimp Resubscribe

Een tweede optie is om iemand zelf opnieuw te laten inschrijven op je nieuwsbrief via je inschrijvingsformulier. De link naar je inschrijvingsformulier is een ‘eepurl’ adres dat je dus perfect per mail naar iemand kan opsturen.

Je vindt dit adres door naar Signup forms te navigeren en dan op Form builder te klikken

En misschien nog eenvoudiger, sla gewoon je QR code die je er vlak naast vindt op op je Smartphone en deel het met je klanten wanneer je ze spreekt.

Ben jij al ingeschreven op onze nieuwsbrief ? Indien niet, scan de QR code hieronder, vul je gegevens in en klaar is kees!


x Logo: Shield
Deze Site Is Beveiligd Door
Shield