Resubscribe

Resubscribe

Iemand opnieuw inschrijven op je lijst, hoe doe je dat ?

Deze week kreeg ik de vraag hoe je een abonnee van een nieuwsbrief er terug op kan inschrijven. Bij deze klant waren er ineens abonnees uitgeschreven en wouden die personen zelf de nieuwsbrief echt nog wel ontvangen.

Een eerste manier om iemand zelf terug op je nieuwsbrief te plaatsen, is de optie ‘Resubscribe’ in Mailchimp zelf.

In je lijst met contacten zoek je dan de persoon op die je opnieuw wil inschrijven. Vervolgens klik je net boven de namen van de abonnees op ‘Actions’ en daar vind je de optie ‘Resubscribe’

Mailchimp Resubscribe

Een tweede optie is om iemand zelf opnieuw te laten inschrijven op je nieuwsbrief via je inschrijvingsformulier. De link naar je inschrijvingsformulier is een ‘eepurl’ adres dat je dus perfect per mail naar iemand kan opsturen.

Je vindt dit adres door naar Signup forms te navigeren en dan op Form builder te klikken

En misschien nog eenvoudiger, sla gewoon je QR code die je er vlak naast vindt op op je Smartphone en deel het met je klanten wanneer je ze spreekt.

Ben jij al ingeschreven op onze nieuwsbrief ? Indien niet, scan de QR code hieronder, vul je gegevens in en klaar is kees!


Complimentendag – een momentje voor een complimentje!

Complimentendag – een momentje voor een complimentje!

Complimentendag: Een momentje voor een complimentje

Vandaag, 1 maart, is het wereldwijd” complimentendag”. We staan stil bij de mensen rondom ons, en spreken onze waardering uit over hun kwaliteiten, talenten en inzet voor de samenleving. Een leuk initiatief, vinden wij!

Daarbovenop geeft complimentendag een bedrijf ook de kans om “in te haken” op de “buzz” met een bijpassend beeld, of een verhaal om meer zichtbaarheid te krijgen of om een bepaald imago van je bedrijf neer te zetten of te versterken. Zo’n dag is meteen al een aanleiding om van je te laten horen op social media, toch?

Een volgende “buzz-dag” komt eraan op 14 maart met
π-dag ( “Pi”-dag). π-dag wordt wereldwijd op 14 maart gevierd omdat in de Amerikaanse schrijfwijze 14 maart geschreven wordt als 3/14. Dit doet denken aan de decimale benadering voor π : 3.14

Wil je graag weten hoe je kan inhaken met impact? In de nieuwsbrief van deze week schrijven we er meer over.

Click Map: op welke link wordt het meest geklikt ?

Click Map: op welke link wordt het meest geklikt ?

Zopas ging er weer een Be Digi nieuwsbrief de deur uit.

Ben jij trouwens al geabonneerd?

Een van de redenen om een specifiek programma zoals Mailchimp te gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven en mails voor je blog of bedrijf, is dat je ook veel statistieken kan raadplegen.

Je kan zien wie er je mail opent, wie er op je links klikt, …

En je kan ook grafisch zien welke links worden aangeklikt.

Zo weet je welke links of beelden reactie uitlokken. In MailChimp heet dat een Click Map.

Kijk je even mee ?

Click Map

Je vindt dit bij de ‘reports’ van je campagne.

Ga bijvoorbeeld naar Campaigns en naast de statistieken van je verstuurde nieuwsbrief kan je kiezen voor ‘view report’

Dan kom je op onderstaande pagina.

Mailchimp Click Map

Wanneer je nu kiest voor ‘Links’ krijg je standaard de Click Performance te zien ofwel het aantal keren dat er op je links werd geklikt.

Kies je nu voor Click Map dan krijg je beelden zoals hieronder.

Achter de afbeelding ‘nieuwe blogpost’ zit een link en 25% van de kliks gebeurde op deze afbeelding.

Mailchimp Click Map 2

De knop ‘Lees meer’ verzamelde de helft van de kliks in deze nieuws brief.

 

Dus stel dat er 20 kliks waren, dan werd er 5 keer op de bovenste afbeelding en 10 keer op de knop geklikt.

Goed om dat verschil te kennen. Vooral omdat in de Click Performance gewoon 15 keer klikken op dezelfde link te lezen zou zijn.

 

Hoe plan ik een bericht in op mijn Facebookpagina?

Hoe plan ik een bericht in op mijn Facebookpagina?

Onlangs kreeg ik de vraag of ik een korte handleiding kon maken om uit te leggen hoe je een bericht kan inplannen op je Facebookpagina.

Je hebt verschillende mogelijkheden.

Rechtstreeks een bericht schrijven op je pagina

Je kan dit doen door in je gewone Facebook naar je pagina te gaan en te kiezen voor bericht aanmaken. Dit kan je ook mobiel via de app Facebookpage.

Zoals je hieronder ziet, heb je dan ook meteen alle mogelijke achtergronden ter beschikking. Je kan er eentje uitkiezen door op zo’n gekleurd vierkantje te klikken.

Begin gewoon te typen op de plaats waar ‘Schrijf een bericht’ staat.

Vervolgens kan je een foto of video toevoegen door op de knop Foto/video te klikken. Je kan echter ook een beeld vanuit een open map op je computer naar de berichtzone slepen (werkt zowel op Mac als pc).

Wanneer ik echter vanuit de Facebook bedrijfsmanager een nieuwe post aanmaak op dezelfde manier, zijn die achtergronden er niet.

FB bericht aanmaken

FB bericht aanmaken BMAN pub

Bericht beginnen schrijven in de publicatietools

Je kan er ook voor kiezen om bovenaan in het menu van je pagina te kiezen voor publicatietools. Dan zie je links ook meteen een menu om een overzicht te krijgen van reeds geplaatste berichten, geplande berichten en concepten.

Concepten zijn dus kladberichten die al klaarstaan, maar waarvoor je nog geen publicatiedatum hebt in gepland.

Door te op de knop ‘Aanmaken’ rechtsboven te klikken, kom je weer in het scherm ‘bericht schrijven’ zoals hierboven.

FB publicatietools

 

Eens je tevreden bent met de tekst, je beelden, een emoticon en de locatie, kan je onderaan rechts naar de knop ‘Publiceren’ op dat pijltje klikken en kiezen voor inplannen.

FB bericht inplannen

Op het volgende scherm kan je dan een datum en uur voor publicatie kiezen.

FB bericht inplannen

Denk op voorhand goed na wanneer je dit graag zou willen publiceren.

Of vraag desnoods aan je publiek wanneer ze rustig door hun Facebook feed scrollen.

Zelf publiceer ik meestal om iets na 7 ’s morgens of net voor de middag (ideaal leesvoer voor een middagpauze).

De gouden tip is hier testen, testen en testen. Probeer eens verschillende tijdstippen uit.

Heb je dus inspiratie om een post te maken, hou je dan zeker niet in. Begin te schrijven, bewaar hem of plan hem meteen in voor een later tijdstip.

Let wel op met je beelden. Zolang een post nog een concept is, kan je makkelijk nog beelden toevoegen nadien door die post te bewerken.

Wanneer hij al ingepland staat, loop dat niet van een leien dakje. Ook al geeft Facebook je in eerste instantie de indruk dat je nog makkelijk een foto kan weghalen en een nieuwe toevoegen !

 

Vind je dit soort tips leuk ? Schrijf je dan zeker in op onze Digitale nieuwssprokkels om ze niet te missen.

Help, hoe start ik een nieuwsbrief ?

Help, hoe start ik een nieuwsbrief ?

Spreek niet meer over je ‘nieuwsbrief’

Ten eerste raden specialisten, copywriters, je aan om niet meer te spreken over een nieuwsbrief. Zo heet de nieuwsbrief van onze persoonlijke blog ‘Digitale Nectar’.

Anderzijds weet iedereen gewoon wel dat het een nieuwsbrief is en dat je dus geregeld een berichtje zult sturen. Vertel op je inschrijvingspagina hoe vaak je je nieuwsbrief zult sturen. Zo weet je lezer meteen waar hij of zij aan toe is.

Ten tweede begin er gewoon aan, vertel waar je voor je bedrijf zoal mee bezig bent.

Voor ons is dat dus starten met een nieuwsbrief om jullie geregeld wat tips and tricks omtrent sociale media mee te geven.

Het zou best kunnen dat je deze pagina terechtgekomen bent omdat ik in Mailchimp een lay-out wou testen waarbij niet zomaar alles te lezen is in de mail zelf, maar waarbij we je terugsturen naar deze pagina met een ‘lees meer’-knop.

Hieronder kun je nu 5 bedenkingen, tips rond Mailchimp vinden.

Mailchimp

Zelf maken we gebruik van Mailchimp voor het opmaken en versturen van onze nieuwsbrieven.

Eens je een profiel hebt aangemaakt, waarin je belangrijke basisgegevens (adres, mailadres, …) moet invullen, kun je aan de slag.

Je start met het maken van een audience (vroeger list). In deze lijst zullen alle personen die zich op je nieuwsbrief inschrijven terechtkomen. Je kan zelf de velden kiezen die je in deze lijst wil bijhouden. Mensen die zich inschrijven moeten steeds hun informatie kunnen nakijken. Mailchimp biedt standaard in elke nieuwsbrief een specifieke link hiervoor.

Via Mailchimp kunnen we een inschrijvingspagina maken waarop mensen zich kunnen inschrijven op onze nieuwsbrief. Deze inschrijvingspagina heeft haar eigen adres dat je dus perfect in je posts als een link kan gebruiken.

Formulieren

Het gaat niet alleen om een inschrijvingspagina, wel om meerdere boodschappen. Deze stel je best één voor één in.

form builder mailchimp

Een eenvoudige manier om een weggever mee te geven, is om deze te bewaren in dropbox. En dan de link hiernaar mee te geven op de ‘Confirmation thank you page’ of de ‘Final welcome email’.

Tip: werk met een template

Eén van de tips uit het boek Digitale Nieuwsbrieven van Kristof D’hanens is om zeker gebruik te maken van een template voor je nieuwsbrief.

In je template kies je op voorhand de lay-out, je kleuren, je fonts, … ook al je basisgegevens.

Wanneer je dan een nieuwe nieuwsbrief aanmaakt, doe je dat op basis van je template.

Geef ons gerust een seintje als je interesse zou hebben in een webinar hierover.

Statistieken

Dankzij Mailchimp hebben we van elke brief heel wat statistieken:

  • wie leest er onze nieuwsbrieven,
  • wie klikt er op de links,
  • hoe laat worden de nieuwsbrieven gelezen,
  • wat is de locatie van links die het meest geklikt worden

Kostprijs

Mailchimp, dat gratis is tot 2000 lezers op 1 lijst of audience. Er staat ook een maximum op het aantal mailtjes dat je per maand gratis mag verzenden namelijk 10.000 stuks, met een beperking van 2000 per dag. Daar kom je al een eind mee.

In de gratis versie zal Mailchimp in elke nieuwsbrief het Mailchimp icoontje toevoegen (je kan gelukkig zelf wel kiezen welke versie). In een betalende versie kan je dat icoon er af halen. Je kan het ook net laten staan, want als mensen er op klikken en dan voor een betalend plan kiezen, kan jij een commissieloon ontvangen.

Betalende plannen zijn er vanaf 8,32€/maand.

Automatisatie

Mailchimp biedt ondertussen ook heel wat automatisatiemogelijkheden. Zo kan je iemand die inschrijft op je nieuwsbrief meteen 1 of meerdere mailtjes gaan sturen.

Of zouden we jou bij je verjaardag een persoonlijk berichtje kunnen sturen, volledig automatisch (dat gaan we dus niet doen, omdat we dan ook je verjaardag zouden moeten bijhouden en dan zitten we weer met GDPR …

Zin om hierover nog meer te leren ? Schrijf je dan in op onze Digitale Nieuwssprokkels.

Linktree: Hoe kan je meerdere links meegeven in je Instagram bio

Linktree: Hoe kan je meerdere links meegeven in je Instagram bio

Heb je al gehoord van Linktree ?

Onlangs zag ik het nog eens passeren op Instagram en nu heb ik het eindelijk ook  geactiveerd.
Linktree is een tool om te gebruiken met je Instagram profiel. Het laat je toe om meerdere links toe te voegen in je bio.

Want geef nu toe, als er iets vervelend is aan Instagram, is het wel dat je maar 1 link kan toevoegen en dat je die dan telkens in je profiel moet aanpassen.

Linktree

Starten is eenvoudig:

Je tekent in met je Instagram profiel.

Hierna kun je meteen knoppen toevoegen, elk met een titel en een eigen link, door te klikken op de knop “add new button/link”. Zodra een nieuwe knop verschijnt, kan je die titel en link toevoegen door op dat potloodje te klikken.

Je kan met de groen/oranje schuifknop rechtsboven in elke link kiezen of je hem al dan niet op Instagram wil zichtbaar maken.

In de settings kan je vervolgens kiezen voor een vijftal achtergrond kleuren als je dat lichtgroene niet optimaal vindt.

Belangrijk is natuurlijk dat je je Linktree url getoond in het veld “My bio link” toevoegt in je instagramprofiel als je website-adres.

Check gerust ons Instagramprofiel om te zien hoe het werkt.

Wij hebben een link gemaakt naar een mailchimp landingspagina, naar deze website en naar een specifieke blogpost.

En het best van al, in Instagram zelf hoeven we die link in ons profiel niet meer aan te passen.

De verschillende links achter de knoppen beheren we vanop onze pc.

Wil je trouwens de volgorde van je links veranderen, klik dan links op de drie verticale puntjes en sleep die link naar de juiste locatie.

 

Ah en voorlopig hebben we enkel de gratis versie gebruikt. De betalende versie laat je bijvoorbeeld toe om de links ook echt te gaan inplannen, andere achtergrondkleuren te kiezen etc.

 

PS Zin om op de hoogte te blijven van onze blogposts en nieuwtjes ? Schrijf je dan in voor onze Be Digi Nieuwssprokkels

VerMERKvuldig: een boek vol praktische tips

VerMERKvuldig: een boek vol praktische tips

Een boek dat al enige tijd op mijn verlanglijstje stond: VerMERKvuldig van Katlijn Voordeckers.

Het gaat over het vermenigvuldigen van je Mond-tot-mondreclame in 3 stappen.

Ik heb meteen nog een nieuw woord geleerd.

Naast een USP: unique selling proposition bestaat er blijkbaar ook een ESP: emotional selling proposition. Je wil je klant het gevoel geven dat jij echt kunt bieden wat hij/zij zoekt en dat hij/zich daar goed bij voelt.

Model

De 3 stappen van het model zijn:

  • Identificeer
  • Communiceer
  • Integreer

Weet wie je bent

De eerste stap is om zelf goed te weten wat je sterktes en je zwaktes zijn, wat jouw unieke bijdrage is aan deze wereld.

En Katlijn geeft meteen heel goede tips mee om dit zelf te gaan bepalen en in de verf te zetten. Ze geeft ook concrete, sprekende voorbeelden.

Zo spreekt ze ook van je merk-DNA dat je kan bepalen door een lijstje te maken van 3 functionele, 3 emotionele en ook nog expressieve kwaliteiten. Deze laatste zijn gelinkt aan hoe jij je merk visueel en non verbaal naar buiten brengt. Denk aan je tone of voice, je huisstijl, …

 

Maak jezelf bekend aan de buitenwereld

De tweede stap is een heel belangrijke, daar loopt het regelmatig fout. Consequent en to the point communiceren naar iedereen.

Kunnen jouw kinderen, ouders in eenvoudige woorden vertellen wat je doet ? Indien niet, bezorg ze een ‘stoefverhaal’ zoals Katlijn het noemt.

Heb je medewerkers ? Communiceren zij steeds zoals jij dat zou wensen ?

Netwerken valt ook onder deze stap en dan gaat het uiteraard over zowel online als offline netwerken. Een goed punt is om niet alleen te denken aan je mogelijke klanten, maar ook aan mensen die in contact komen met jouw klant en wiens business bijvoorbeeld complementair is aan de jouwe.

Contentmarketing in nieuwsbrieven, blogs en sociale media is de manier om relevante informatie te delen met je doelgroep. Zo bouw je aan je status van expert door het delen van je kennis.

Let wel op, als je actief wordt op sociale media, interageer dan ook met je publiek. Als je nooit reageert op een commentaar en alleen maar zelf content plaatst, praat je op de duur in het ijle.

Door goed te communiceren kun je van trouwe fans echte ambassadeurs maken !

 

Overgiet met jouw specifieke saus en serveer een heerlijk gerecht

De derde stap: zorg dat je hele verhaal klopt en dat je het integreert in je dagelijkse werking.

Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Doe wat je zegt en zeg wat je doet

En zorg daarnaast dat je veel weet en doet !

Het punt hier is dat je duidelijk moet zijn naar je klant, maar dat je niet je hele interne reilen en zeilen moet kenbaar maken. Te veel vertellen heeft soms een averechts effect.

Een hele goeie tip is ook dat je mensen de weg moet wijzen, letterlijk en figuurlijk. Zorg dat ze je weten te vinden : zorg voor een wegbeschrijving, schenk aandacht aan de navigatie op je website …

 

Het is duidelijk, ik ben een fan van dit boek ! De lay-out en kleine post-its met To-do’s zijn leuk en de inhoud is heel praktisch toepasbaar.

En op de website van Opmerkelijk vind je nog fijne e-books om te downloaden.

 

PS Wil je actief aan je zichtbaarheid online gaan werken en zo je merk ondersteunen, schrijf je dan nu in voor onze cursus: Plan je social media met Hootsuite. We bieden hem aan voor een ongelooflijke lanceringsprijs ! Start op 3 december.

Gebruik Hootsuite om je social media berichten in te plannen.

Gebruik Hootsuite om je social media berichten in te plannen.

De titel klinkt goed he!

En toch gebruiken we Hootsuite niet voor alle sociale media van onze klanten.

Voor Facebook werk je namelijk beter rechtstreeks in Facebook zelf met de publicatietools.

 

Er zijn verschillende programma’s die je toelaten om je berichten op voorhand in te plannen.

Voorbeelden zijn: Buffer, Later, Recurpost, Loomly

Sinds een jaar gebruiken wij nu Hootsuite.

Hiermee posten we op Twitter, LinkedIn en Instagram. Voor Pinterest hebben we het nog niet geprobeerd, maar dat zou ook kunnen.

Hoe werkt Hootsuite ?

Eerste stap is om je social media accounts met het programma te linken.

Daarna kies je wat je in één oogopslag wil volgen: je kiest het kanaal en de ingeplande posts of net de reeds gepubliceerde, of allebei.

Hootsuite add stream

Hootsuite stream

Wanneer je een nieuwe post wil maken, kies je één of meerdere kanalen en kan je vervolgens beginnen schrijven en media toevoegen. Voor Twitter kun je ook andere twittergebruikers taggen.

Hootsuite start message

Je kunt foto’s of video’s toevoegen en ook links uiteraard. Daarna kan je zelf kiezen wanneer je post(s) moeten verschijnen of je laat Hootsuite via Autoschedule zelf het beste moment bepalen.

Zelf gebruiken we beiden door elkaar, een beetje afhankelijk van hoe snel (of net niet) we iets willen zien verschijnen.

Wat kost Hootsuite ?

Er bestaat een gratis versie die je toelaat om 3 social media profielen te beheren en 30 boodschappen in te plannen. Zo zijn we ermee gestart.

Wij gebruiken op dit moment het ‘professional’ plan: 1 gebruiker, 10 social media profielen en een onbeperkt aantal boodschappen. Dit plan kost 25 euro per maand (met korting als je een jaar vooruitbetaalt). Je kan dit plan 30 dagen gratis uitproberen.

Wat vind ik een nadeel ?

Op LinkedIn kan ik vanuit Hootsuite geen posts plannen die enkel een foto bevatten. En ik heb eerlijk gezegd nog niet gezocht naar de mogelijkheid om artikels op LinkedIn van hieruit te schrijven en in te plannen.

Nog voordelen

Hiervan bestaat een app voor je smartphone. Zelf heb ik die eerlijk gezegd maar 1 keer gebruikt, toen je nog een laatste go moest geven voor Instagram posts (en dat is nu niet meer nodig).

Er zit standaard een url-shortener in, die zorgt dat je hele korte internetlinks bekomt. Behoorlijk handig.

Je kan kiezen om in één keer op meerdere platformen dezelfde post op ongeveer dezelfde tijd in te plannen of net niet…

Tenslotte ben ik er zeker van dat deze tool me al heel wat tijd heeft bespaard. Het geeft me ook een handig overzicht in de Publisher van wat ik nu weer wanneer gepland heb.

Gratis webinar 19/11 om 20u

Wil je graag eens meevolgen hoe je Hootsuite gebruikt? Schrijf je dan nu in op een gratis webinar van 30 minuten dat we geven op 19/11 om 20u.

Het positieve effect van meer posts per week

Het positieve effect van meer posts per week

Sinds kort hanteren we heel bewust een contentkalender voor één van onze klanten. De bedoeling is duidelijk om meer posts per week in te plannen. Natuurlijk niet zomaar iets…

De eerste stap was bekijken welke posts we zoal kunnen schrijven, zodat we voldoende afwisseling kunnen inplannen.

We stellen nu  één keer per maand dagelijkse posts voor, volgens de activiteiten die bij hen gepland staan, we kijken naar een inhaakkalender (zoals die van I like Media), …

Hierdoor kunnen we hen ook expliciet vragen om foto’s te nemen, zo kunnen we echt laten zien hoe het er bij hen aan toe gaat.

Het resultaat is opvallend positief.

Meer posts op LinkedIn

Ik laat jullie even meekijken naar de statistieken van LinkedIn.

Het betreft hier een bedrijfspagina met 320 volgers.

We gingen begin oktober van 1 à 2 posts per week naar een post per dag.

Het resultaat is dat er nu elke dag bezoekers op hun posts komen, terwijl er voordien dagen waren met nul views.

Hieronder zie je een overzicht van de voorbije 30 dagen. En net daaronder publicatiedata van de afzonderlijke posts met hun statistieken (valt het op dat ik dat leuk vind ?).

LinkedIn Weergaven

 

LinkedIn meer posts per week 1

LinkedIn meer posts per week 2

 

De klant blijft dus meer in the picture. Ook de betrokkenheid is goed, de posts lokken likes en deelacties uit.

Wat we wel zien, is dat de interactie en betrokkenheid op LinkedIn veel lager ligt dan bij Facebook. En voorlopig gebruiken we meestal dezelfde posts op beide platformen.

Volgende stap: het analyseren van de posts met de hoogste betrokkenheid !

Meer volgers

Door de contentkalender focussen we nog steeds op de kwaliteit en de inhoud van de posts.

En de lezers kunnen dit blijkbaar smaken, zoals je hieronder ziet.

 

Volg jij al je statistieken van je social media ?

LinkedIn is trouwens volop aan het werken aan zijn statistieken. Je krijgt meer en meer te zien.

In de lijst met vergelijkbare bedrijven aan het jouwe (volgens LinkedIn) kan je een idee krijgen van volgers en betrokkenheid bij anderen. En ook dat zit wel goed voor onze klant.

 

PS Je kan de statistieken ook exporteren naar Excel om zelf rapporten mee te maken.

x Logo: Shield Security
Deze Site Is Beveiligd Door
Shield Security