VerMERKvuldig: een boek vol praktische tips


Een boek dat al enige tijd op mijn verlanglijstje stond: VerMERKvuldig van Katlijn Voordeckers.

Het gaat over het vermenigvuldigen van je Mond-tot-mondreclame in 3 stappen.

Ik heb meteen nog een nieuw woord geleerd.

Naast een USP: unique selling proposition bestaat er blijkbaar ook een ESP: emotional selling proposition. Je wil je klant het gevoel geven dat jij echt kunt bieden wat hij/zij zoekt en dat hij/zich daar goed bij voelt.

Model

De 3 stappen van het model zijn:

  • Identificeer
  • Communiceer
  • Integreer

Weet wie je bent

De eerste stap is om zelf goed te weten wat je sterktes en je zwaktes zijn, wat jouw unieke bijdrage is aan deze wereld.

En Katlijn geeft meteen heel goede tips mee om dit zelf te gaan bepalen en in de verf te zetten. Ze geeft ook concrete, sprekende voorbeelden.

Zo spreekt ze ook van je merk-DNA dat je kan bepalen door een lijstje te maken van 3 functionele, 3 emotionele en ook nog expressieve kwaliteiten. Deze laatste zijn gelinkt aan hoe jij je merk visueel en non verbaal naar buiten brengt. Denk aan je tone of voice, je huisstijl, …

 

Maak jezelf bekend aan de buitenwereld

De tweede stap is een heel belangrijke, daar loopt het regelmatig fout. Consequent en to the point communiceren naar iedereen.

Kunnen jouw kinderen, ouders in eenvoudige woorden vertellen wat je doet ? Indien niet, bezorg ze een ‘stoefverhaal’ zoals Katlijn het noemt.

Heb je medewerkers ? Communiceren zij steeds zoals jij dat zou wensen ?

Netwerken valt ook onder deze stap en dan gaat het uiteraard over zowel online als offline netwerken. Een goed punt is om niet alleen te denken aan je mogelijke klanten, maar ook aan mensen die in contact komen met jouw klant en wiens business bijvoorbeeld complementair is aan de jouwe.

Contentmarketing in nieuwsbrieven, blogs en sociale media is de manier om relevante informatie te delen met je doelgroep. Zo bouw je aan je status van expert door het delen van je kennis.

Let wel op, als je actief wordt op sociale media, interageer dan ook met je publiek. Als je nooit reageert op een commentaar en alleen maar zelf content plaatst, praat je op de duur in het ijle.

Door goed te communiceren kun je van trouwe fans echte ambassadeurs maken !

 

Overgiet met jouw specifieke saus en serveer een heerlijk gerecht

De derde stap: zorg dat je hele verhaal klopt en dat je het integreert in je dagelijkse werking.

Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Doe wat je zegt en zeg wat je doet

En zorg daarnaast dat je veel weet en doet !

Het punt hier is dat je duidelijk moet zijn naar je klant, maar dat je niet je hele interne reilen en zeilen moet kenbaar maken. Te veel vertellen heeft soms een averechts effect.

Een hele goeie tip is ook dat je mensen de weg moet wijzen, letterlijk en figuurlijk. Zorg dat ze je weten te vinden : zorg voor een wegbeschrijving, schenk aandacht aan de navigatie op je website …

 

Het is duidelijk, ik ben een fan van dit boek ! De lay-out en kleine post-its met To-do’s zijn leuk en de inhoud is heel praktisch toepasbaar.

En op de website van Opmerkelijk vind je nog fijne e-books om te downloaden.

 

PS Wil je actief aan je zichtbaarheid online gaan werken en zo je merk ondersteunen, schrijf je dan nu in voor onze cursus: Plan je social media met Hootsuite. We bieden hem aan voor een ongelooflijke lanceringsprijs ! Start op 3 december.

Tags: ,

Comments & Responses

disclaimer
x Shield Logo
This Site Is Protected By
The Shield →