Zopas ging er weer een Be Digi nieuwsbrief de deur uit.
Ben jij trouwens al geabonneerd?
Een van de redenen om een specifiek programma zoals Mailchimp te gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven en mails voor je blog of bedrijf, is dat je ook veel statistieken kan raadplegen.
Je kan zien wie er je mail opent, wie er op je links klikt, …
En je kan ook grafisch zien welke links worden aangeklikt.
Zo weet je welke links of beelden reactie uitlokken. In MailChimp heet dat een Click Map.
Kijk je even mee ?
Click Map
Je vindt dit bij de ‘reports’ van je campagne.
Ga bijvoorbeeld naar Campaigns en naast de statistieken van je verstuurde nieuwsbrief kan je kiezen voor ‘view report’
Dan kom je op onderstaande pagina.
Wanneer je nu kiest voor ‘Links’ krijg je standaard de Click Performance te zien ofwel het aantal keren dat er op je links werd geklikt.
Kies je nu voor Click Map dan krijg je beelden zoals hieronder.
Achter de afbeelding ‘nieuwe blogpost’ zit een link en 25% van de kliks gebeurde op deze afbeelding.
De knop ‘Lees meer’ verzamelde de helft van de kliks in deze nieuws brief.
Dus stel dat er 20 kliks waren, dan werd er 5 keer op de bovenste afbeelding en 10 keer op de knop geklikt.
Goed om dat verschil te kennen. Vooral omdat in de Click Performance gewoon 15 keer klikken op dezelfde link te lezen zou zijn.
Verdere testen tonen aan dat knoppen met een duidelijke instructie goed werken in een nieuwsbrief !