Spreek niet meer over je ‘nieuwsbrief’

Ten eerste raden specialisten, copywriters, je aan om niet meer te spreken over een nieuwsbrief. Zo heet de nieuwsbrief van onze persoonlijke blog ‘Digitale Nectar’.

Anderzijds weet iedereen gewoon wel dat het een nieuwsbrief is en dat je dus geregeld een berichtje zult sturen. Vertel op je inschrijvingspagina hoe vaak je je nieuwsbrief zult sturen. Zo weet je lezer meteen waar hij of zij aan toe is.

Ten tweede begin er gewoon aan, vertel waar je voor je bedrijf zoal mee bezig bent.

Voor ons is dat dus starten met een nieuwsbrief om jullie geregeld wat tips and tricks omtrent sociale media mee te geven.

Het zou best kunnen dat je deze pagina terechtgekomen bent omdat ik in Mailchimp een lay-out wou testen waarbij niet zomaar alles te lezen is in de mail zelf, maar waarbij we je terugsturen naar deze pagina met een ‘lees meer’-knop.

Hieronder kun je nu 5 bedenkingen, tips rond Mailchimp vinden.

Mailchimp

Zelf maken we gebruik van Mailchimp voor het opmaken en versturen van onze nieuwsbrieven.

Eens je een profiel hebt aangemaakt, waarin je belangrijke basisgegevens (adres, mailadres, …) moet invullen, kun je aan de slag.

Je start met het maken van een audience (vroeger list). In deze lijst zullen alle personen die zich op je nieuwsbrief inschrijven terechtkomen. Je kan zelf de velden kiezen die je in deze lijst wil bijhouden. Mensen die zich inschrijven moeten steeds hun informatie kunnen nakijken. Mailchimp biedt standaard in elke nieuwsbrief een specifieke link hiervoor.

Via Mailchimp kunnen we een inschrijvingspagina maken waarop mensen zich kunnen inschrijven op onze nieuwsbrief. Deze inschrijvingspagina heeft haar eigen adres dat je dus perfect in je posts als een link kan gebruiken.

Formulieren

Het gaat niet alleen om een inschrijvingspagina, wel om meerdere boodschappen. Deze stel je best één voor één in.

form builder mailchimp

Een eenvoudige manier om een weggever mee te geven, is om deze te bewaren in dropbox. En dan de link hiernaar mee te geven op de ‘Confirmation thank you page’ of de ‘Final welcome email’.

Tip: werk met een template

Eén van de tips uit het boek Digitale Nieuwsbrieven van Kristof D’hanens is om zeker gebruik te maken van een template voor je nieuwsbrief.

In je template kies je op voorhand de lay-out, je kleuren, je fonts, … ook al je basisgegevens.

Wanneer je dan een nieuwe nieuwsbrief aanmaakt, doe je dat op basis van je template.

Geef ons gerust een seintje als je interesse zou hebben in een webinar hierover.

Statistieken

Dankzij Mailchimp hebben we van elke brief heel wat statistieken:

  • wie leest er onze nieuwsbrieven,
  • wie klikt er op de links,
  • hoe laat worden de nieuwsbrieven gelezen,
  • wat is de locatie van links die het meest geklikt worden

Kostprijs

Mailchimp, dat gratis is tot 2000 lezers op 1 lijst of audience. Er staat ook een maximum op het aantal mailtjes dat je per maand gratis mag verzenden namelijk 10.000 stuks, met een beperking van 2000 per dag. Daar kom je al een eind mee.

In de gratis versie zal Mailchimp in elke nieuwsbrief het Mailchimp icoontje toevoegen (je kan gelukkig zelf wel kiezen welke versie). In een betalende versie kan je dat icoon er af halen. Je kan het ook net laten staan, want als mensen er op klikken en dan voor een betalend plan kiezen, kan jij een commissieloon ontvangen.

Betalende plannen zijn er vanaf 8,32€/maand.

Automatisatie

Mailchimp biedt ondertussen ook heel wat automatisatiemogelijkheden. Zo kan je iemand die inschrijft op je nieuwsbrief meteen 1 of meerdere mailtjes gaan sturen.

Of zouden we jou bij je verjaardag een persoonlijk berichtje kunnen sturen, volledig automatisch (dat gaan we dus niet doen, omdat we dan ook je verjaardag zouden moeten bijhouden en dan zitten we weer met GDPR …

Zin om hierover nog meer te leren ? Schrijf je dan in op onze Digitale Nieuwssprokkels.

x Logo: Shield Security
Deze Site Is Beveiligd Door
Shield Security